Γιατί είναι κρίσιμοι οι δείκτες της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, οικονομικού κλίματος, προσδοκιών απασχόλησης και PMI στη μεταποίηση
Εκτιμήσεις για την ελληνική οικονομία:
Πηγή: Επεξεργασία στοιχείων Global Economic Model – Oxford Economics, με βάση εκτιμήσεις από το Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης του Προγράμματος Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης (E-learning) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Το παρόν σημείωμα είναι το πρώτο μιας σειράς σημειωμάτων τα οποία θα αναρτώνται κάθε μήνα και θα παρουσιάζουν την πορεία της ελληνικής οικονομίας και της ευρωπαϊκής οικονομίας σε μια σειρά από δείκτες οι οποίοι είναι ενδεικτικοί των οικονομικών συνθηκών που επικρατούν στην ελληνική οικονομία.
Η τακτική παρουσίαση της πορείας βασικών οικονομικών δεικτών, όπως ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, ο δείκτης οικονομικού κλίματος, ο δείκτης προσδοκιών απασχόλησης και ο δείκτης PMI στη μεταποίηση, είναι κρίσιμη για την κατανόηση της κατάστασης και των προοπτικών της ελληνικής και της ευρωπαϊκής οικονομίας. Κάθε ένας από αυτούς τους δείκτες παρέχει μοναδική πληροφόρηση για διαφορετικές πτυχές της οικονομικής δραστηριότητας. Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης αποτυπώνει τις προσδοκίες και την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, ενώ ο δείκτης οικονομικού κλίματος αναδεικνύει την αισιοδοξία ή απαισιοδοξία των επιχειρήσεων για την οικονομία συνολικά. Ο δείκτης προσδοκιών απασχόλησης καταγράφει τις τάσεις στην αγορά εργασίας και τις προθέσεις πρόσληψης, ενώ ο δείκτης PMI στη μεταποίηση αποτυπώνει τη δραστηριότητα στον μεταποιητικό τομέα, κρίσιμο για την παραγωγή. Η μηνιαία παρακολούθησή τους επιτρέπει έγκαιρη διάγνωση τάσεων, την πρόβλεψη μελλοντικών εξελίξεων και την υιοθέτηση κατάλληλων πολιτικών παρεμβάσεων.
Το Διάγραμμα 1 παρουσιάζει το δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης για την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 (ΕΕ27).
Η καταναλωτική εμπιστοσύνη είναι διαχρονικά πολύ χαμηλότερη στην ελληνική περίπτωση σε σχέση με την αντίστοιχη πορεία στην ΕΕ27. Μάλιστα κατά τους τελευταίους μήνες εξακολουθούν να διευρύνονται οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας και για τη δική τους οικονομική κατάσταση, διατηρώντας την πρόθεση για αποταμίευση. Αντιθέτως στην ΕΕ27 παρατηρείται μια διαρκής βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, παρότι παραμένει χαμηλότερα από το μακροπρόθεσμο μέσο όρο (τιμή μηδέν).
Το Διάγραμμα 2 παρουσιάζει την εξέλιξη του δείκτη οικονομικού κλίματος και του δείκτη προσδοκιών για την απασχόληση για την Ελλάδα και της ΕΕ27.
Τον Αύγουστο του 2024, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης και ο δείκτης προσδοκιών απασχόλησης για την Ελλάδα εξακολουθούν να κυμαίνονται πάνω από το μακροχρόνιο μέσο όρο του 100, όπως συμβαίνει διαδοχικά κατά τους τελευταίους 22 μήνες. Αντιθέτως αρκετά πιο υποτονική είναι η αντίστοιχη εικόνα του οικονομικού κλίματος στην Ευρώπη. Τον Αύγουστο του 2024, ο δείκτης οικονομικού κλίματος σημείωσε άνοδο τόσο στην ΕΕ27 (+0,4 μονάδες σε 96,9). Ο δείκτης προσδοκιών για την απασχόληση ανέκαμψε πιο σημαντικά μετά από αρκετούς μήνες πτώσης (+0,9 μονάδες στο 99,6). Ενώ ο Δείκτης Προσδοκιών για την Απασχόληση βρίσκεται πολύ κοντά στον μακροπρόθεσμο μέσο όρο του 100, ο δείκτης οικονομικού κλίματος εξακολουθεί να σημειώνει βαθμολογία κάτω από την εν λόγω τιμή αναφοράς.
Τέλος, το Διάγραμμα 3 παρουσιάζει την εξέλιξη του δείκτη PMI στη μεταποίηση για την Ελλάδα.
Ο τομέας μεταποίησης στην Ελλάδα συνέχισε την ανοδική του πορεία τον Αύγουστο, σύμφωνα με την έρευνα PMI της S&P Global, αν και με επιβραδυνόμενο ρυθμό. Η παραγωγή, οι νέες παραγγελίες και η απασχόληση αυξήθηκαν με πιο αργούς ρυθμούς λόγω της μειωμένης ζήτησης, ενώ οι εταιρείες χρησιμοποίησαν τα αποθέματά τους για να καλύψουν τις νέες παραγγελίες. Η επιχειρηματική εμπιστοσύνη υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Νοέμβριο 2022, ενώ οι τιμές εισροών συνέχισαν να αυξάνονται, επηρεάζοντας τις χρεώσεις. Ο PMI έκλεισε στις 52,9 μονάδες τον Αύγουστο, σημειώνοντας σταθερή, αλλά βραδύτερη βελτίωση, με τις νέες παραγγελίες να αυξάνονται αργά και οι εξαγωγές να παραμένουν σε οριακό επίπεδο.
Να σημειωθεί ότι ο μεταποιητικός τομέας στη Ευρωζώνη παρέμεινε υπό πίεση, με την παραγωγή να μειώνεται και τις νέες παραγγελίες να καταγράφουν τη μεγαλύτερη πτώση του έτους. Αυτό οδήγησε σε περικοπές στην απασχόληση, τις εισροές και τα αποθέματα, ενώ η επιχειρηματική εμπιστοσύνη έφτασε σε χαμηλό πενταμήνου. Παρά τη μείωση της ζήτησης, οι τιμές των προϊόντων αυξήθηκαν λόγω της αύξησης του κόστους. Ο δείκτης PMI παρέμεινε κάτω από το όριο του 50 (όπως παρουσιάζεται από την έρευνα PMI της HCOB), υποδεικνύοντας επιδείνωση των συνθηκών. Η Γερμανία και η Γαλλία κατέγραψαν τη μεγαλύτερη πτώση, ενώ πέρα από την Ελλάδα, η Ισπανία και η Ιρλανδία σημείωσαν μικρή αύξηση.
Τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης του Προγράμματος Συμπληρωματικής Εκπαίδευσης (E-learning) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
Βάση Δεδομένων για Οικονομικές Προβλέψεις
Επιστημονικός Υπεύθυνος Π.Ε. Πετράκης (Καθηγητής),
Συνεργάτες Δρ. Π.Χ. Κωστής και Δρ. Κ.Η. Καυκά με ομάδα ερευνητών
Πηγή: www.ot.gr